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Mikroökonomie

Modulbezeichnung: Mikroökonomie
Modulbezeichnung (engl.): Microeconomics
Studiengang: Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2017
Code: BITM-340
SWS/Lehrform: 4V (4 Semesterwochenstunden)
ECTS-Punkte: 5
Studiensemester: 3
Pflichtfach: ja
Arbeitssprache:
Englisch
Prüfungsart:
Klausur (90 Minuten; Wiederholung semesterweise)
Zuordnung zum Curriculum:
BITM-120 Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2013, 1. Semester, Pflichtfach
BITM-120 Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2015, 1. Semester, Pflichtfach
BITM-340 Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2017, 3. Semester, Pflichtfach
BITM-340 Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2020, 3. Semester, Pflichtfach

geeignet für Austauschstudenten mit learning agreement
Arbeitsaufwand:
Die Präsenzzeit dieses Moduls umfasst bei 15 Semesterwochen 60 Veranstaltungsstunden (= 45 Zeitstunden). Der Gesamtumfang des Moduls beträgt bei 5 Creditpoints 150 Stunden (30 Std/ECTS). Daher stehen für die Vor- und Nachbereitung der Veranstaltung zusammen mit der Prüfungsvorbereitung 105 Stunden zur Verfügung.
Empfohlene Voraussetzungen (Module):
Keine.
Als Vorkenntnis empfohlen für Module:
BITM-520 Außenwirtschaft


[letzte Änderung 01.10.2017]
Modulverantwortung:
Prof. Dr. Markus Münter
Dozent: Prof. Dr. Markus Münter

[letzte Änderung 26.06.2017]
Lernziele:
Students have a sound overview of the fundamentals of microeconomics and can analyze microeconomic problems in a differentiated way and apply theoretical and empirical models, in particular to
 
•        explain behavior and decision-making of humans in markets from a customer- or management-perspective,
•        describe and justify the relationship between empirical findings and theoretical models in microeconomics,
•        understand and analyze corporate strategies in different market structures and to develop them qualitatively
        and quantitatively,
•        work on case studies on customer behavior and corporate strategy in various markets and industries and to
        transfer insights also to current developments in the field of entrepreneurship and digitalization.
 
 


[letzte Änderung 09.12.2019]
Inhalt:
Content:
•        Microeconomics, competition and strategic behavior
•        Consumer behavior, market delineation and network effects
•        Decision-making under risk and from a behavioral perspective
•        Firms, competition and innovation
•        Firm size, technology and production decisions
•        Costs, restructuring and M&A
•        Perfect competition and monopoly as a framework for competition policy
•        Pricing strategies and price discrimination of firms with market power
•        Strategic decisions with game theory
•        Strategic competition in oligopoly


[letzte Änderung 09.12.2019]
Lehrmethoden/Medien:
Lectures, exercises, case studies.


[letzte Änderung 09.12.2019]
Literatur:
•        Münter, M.T., Mikroökonomie, Wettbewerb und strategisches Verhalten, München, 2018.
•        Hirschey, M., Managerial economics, London-Boston 2015.
•        Kreps, D., A course in microeconomic theory, Princeton 1990.
•        McGuigan, J.R., Moyer, R.C. und Harris, F.H.B., Managerial economics: applications, strategy, and tactics,
        Mason 2015.
•        Goolsbee, A. Levitt, S. and Syverson, C., Microeconomics, Boston 2018.

[letzte Änderung 09.12.2019]
[Tue May 26 12:37:11 CEST 2020, CKEY=imk, BKEY=itm4, CID=BITM-340, LANGUAGE=de, DATE=26.05.2020]