Modulbezeichnung: Mikroökonomie |
Modulbezeichnung (engl.): Microeconomics |
Studiengang: Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2020 |
Code: BITM-340 |
SAP-Submodul-Nr.: P420-0111 |
SWS/Lehrform: 4V (4 Semesterwochenstunden) |
ECTS-Punkte: 5 |
Studiensemester: 3 |
Pflichtfach: ja |
Arbeitssprache: Englisch |
Prüfungsart: Klausur (90 Minuten; Wiederholung semesterweise) [letzte Änderung 11.12.2019] |
Verwendbarkeit / Zuordnung zum Curriculum: BITM-120 (P420-0111) Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2013, 1. Semester, Pflichtfach BITM-120 (P420-0111) Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2015, 1. Semester, Pflichtfach BITM-340 (P420-0111) Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2017, 3. Semester, Pflichtfach BITM-340 (P420-0111) Internationales Tourismus-Management, Bachelor, ASPO 01.10.2020, 3. Semester, Pflichtfach geeignet für Austauschstudenten mit learning agreement |
Arbeitsaufwand: Die Präsenzzeit dieses Moduls umfasst bei 15 Semesterwochen 60 Veranstaltungsstunden (= 45 Zeitstunden). Der Gesamtumfang des Moduls beträgt bei 5 Creditpoints 150 Stunden (30 Std/ECTS). Daher stehen für die Vor- und Nachbereitung der Veranstaltung zusammen mit der Prüfungsvorbereitung 105 Stunden zur Verfügung. |
Empfohlene Voraussetzungen (Module): Keine. |
Als Vorkenntnis empfohlen für Module: BITM-511 Nachhaltigkeit im Tourismus BITM-521 Außenwirtschaft und Wirtschaftspolitik [letzte Änderung 06.03.2020] |
Modulverantwortung: Prof. Dr. Markus Münter |
Dozent: Prof. Dr. Markus Münter [letzte Änderung 26.06.2017] |
Lernziele: Students have a sound overview of the fundamentals of microeconomics and can analyze microeconomic problems in a differentiated way and apply theoretical and empirical models, in particular to • explain behavior and decision-making of humans in markets from a customer- or management-perspective, • describe and justify the relationship between empirical findings and theoretical models in microeconomics, • understand and analyze corporate strategies in different market structures and to develop them qualitatively and quantitatively, • work on case studies on customer behavior and corporate strategy in various markets and industries and to transfer insights also to current developments in the field of entrepreneurship and digitalization. [letzte Änderung 09.12.2019] |
Inhalt: Content: • Microeconomics, competition and strategic behavior • Consumer behavior, market delineation and network effects • Decision-making under risk and from a behavioral perspective • Firms, competition and innovation • Firm size, technology and production decisions • Costs, restructuring and M&A • Perfect competition and monopoly as a framework for competition policy • Pricing strategies and price discrimination of firms with market power • Strategic decisions with game theory • Strategic competition in oligopoly [letzte Änderung 09.12.2019] |
Weitere Lehrmethoden und Medien: Lectures, exercises, case studies. [letzte Änderung 09.12.2019] |
Literatur: • Münter, M.T., Mikroökonomie, Wettbewerb und strategisches Verhalten, München, 2018. • Hirschey, M., Managerial economics, London-Boston 2015. • Kreps, D., A course in microeconomic theory, Princeton 1990. • McGuigan, J.R., Moyer, R.C. und Harris, F.H.B., Managerial economics: applications, strategy, and tactics, Mason 2015. • Goolsbee, A. Levitt, S. and Syverson, C., Microeconomics, Boston 2018. [letzte Änderung 09.12.2019] |
[Tue Aug 16 10:06:49 CEST 2022, CKEY=imk, BKEY=itm5, CID=BITM-340, LANGUAGE=de, DATE=16.08.2022]